شبکه حقوق بشر کردستان، ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۸: علی بدرخانی، نویسنده زندانی کُرد که بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بند معروف به بند کارگری زندان مرکزی ارومیه نگهداری می شود،از بیماری کلیوی رنج می‌برد و مسئولین زندان تاکنون به درخواست های مکرر وي جهت اعزام به بهداری زندان پاسخی نداده‌اند.

یک منبع نزدیک به این نویسنده کُرد زندانی در گفتگو با شبکه حقوق بشر کردستان، وضعیت سلامتی‌ وی را نامناسب ارزیابی کرد و در ارتباط با ادامه نگهداری وی در بند معروف به بند کارگری اظهار کرد: « آقای بدرخانی در حالی که از بیماری کلیوي رنج می برد در بند کارگری که فاقد هر گونه امکانات اولیه رفاهی و بهداشی است، نگهداری می‌شود. همچنین در یک سال گذشته نیز با تحریک مسئول این بند، مهرعلی فرهنگ، دو بار از سوی زندانیان جرائم خطرناک مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.»

طبق اظهارات این منبع، مهرعلی فرهنگ پیشتر مسئول بند زندانیان سیاسی این زندان بوده است و طی چند سال گذشته با همکاری دفتر ویژه اداره اطلاعات مستقر در زندان در پرونده‌سازی علیه زندانیان سیاسی دخالت مسقیم داشته است.

بند کارگری به شدت از امکانات رفاهی و بهداشتی محروم است و به صورت مجزا از بندهای دیگر در حیاط مرکزی زندان واقع شده است. این بند اغلب محل نگهداری زندانیان جرائم سنگین مواد مخدر است. زندانیان نگهداری شده در این بند به طور معمول هر هفته دو روز به مرخصی اعزام می‌شوند اما علی بدرخانی تاکنون از حق استفاده از مرخصی نیز محروم بوده است.  ظرفیت این بند که حدودا ۱۵۰ نفر است به ۴۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است و انجام کلیه کارهای خدماتی و تعمیراتی مانند پخت و پز و تعمیر وسایل و کارهای ساختمانی و غیره نیز به عهده خود زندانیان محبوس در این بند گذاشته شده است.

علی بدرخانی معروف به «شوان»، اصالتا از اعضای خانواده سرشناس کُرد، بدرخانی‌ها، می‌باشد. نامبرده حدود ۳۰ سال پیش به همراه خانواده‌اش از کُردستان عراق به ایران مهاجرت کرده و تابعیت عراقی-ایرانی دارد. از جمله تألیفات و آثار این نویسنده می‌توان به «ترکیه، دموکراسی و کًردها»، «گفتگوی اندیشه»، «پناهنده عشق»، «حکایت و افسانه‌های کُردی» اشاره کرد. وی که در سال ۱۳۹۳ ترم آخر دوره فوق لیسانس دانشگاه تهران را سپری می کرد از ادامه تحصیل محروم شد. در تاریخ ۴ دی ماه همان سال در منزل خواهرش در ارومیه بازداشت و به مدت ۲۰ روز به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر مورد بازجویی قرار گرفت. در این مدت، با هدف گرفتن اعترافات ساختگی از وی، نامبرده بارها مورد شکنجه واقع شد. وی در این مدت به مدت ۹ روز در اعتراض به بازداشت غیرقانونی‌اش اعتصاب غذا کرد.
بعد از اتمام بازجویی‌ها، وی به زندان مرکزی ارومیه منتقل و بعد از دو ماه با تودیع وثیقه آزاد شد.
بعد از چند ماه از آزادی، شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه این نویسنده را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به تحمل ۵ سال حبس محکوم کرد. بعد از اعتراض وی به حکم صادره، پرونده جهت تجدید نظر به شعبه ۱۰ دادگاه تجدید نظر ارومیه منتقل شد و در نتیجه، حکم صادره به ۳ سال حبس کاهش پیدا کرد.
این نویسنده زندانی روز چهارشنبه ۹ فروردین سال ۱۳۹۶ بعد از احضار و مراجعه به بازپرسی دادگاه انقلاب ارومیه برای تحمل دوران حبس خود بازداشت و به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.