شبکه حقوق بشر کردستان، ۱۹ فروردین ١٣٩٨: حسین باقری(متخلص به ژاکان باران)، شاعر کُرد ایلامی که ۲۸ اسفندماه سال گذشته در منزلش در شهر ملکشاهی از توابع استان ایلام بازداشت شده بود، عصر روز گذشته با تودیع وثیقه پنجاه میلیون تومانی از زندان مرکزی این شهر آزاد شد.
این شاعر کُرد بعد از آزادی از زندان با انتشار ویدویی در حساب اینستاگرامی‌اش از اعتصاب غذای خود از زمان بازداشت تا ۱۳ فرودین ماه و تبدیل قرار بازداشت موقتش به قرار وثیقه خبر داده است.
به گفته وی، مقامات قضایی و امنیتی دلیل بازداشت وی را تلاش برای برگزاری مراسم نوروز در شهرستان ملکشاهی و پوشش لباس کُردی بوده است و در همین راستا اتهام تحریک مردم به قصد بر هم زدن امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام به وی اعلام شده است.

گفتنی است روز سه شنبه ۲۸ اسفند ماه سال پيش طبق اعلام قبلی قرار بود مراسم پيشواز از نوروز در شهرستان ملکشاهی استان ایلام برگزار شود. اما نیروهای انتظامی بدون هيچ دليلي از برگزاری این مراسم ممانعت به عمل آورده و شب قبل از آن حسین باقری از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.
این شاعر کُرد پیشتر در ۲۴ دی ماه ۹۶ از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس از ۱۵ روز با تودیع وثیقه آزاد شده بود. جلسه دادگاهی وی در ۱۵ بهمن ماه سال گذشته به اتهام تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و توهین به مقدسات برگزار شد و تاکنون وضعیت این پرونده مشخص نشده است.