شبکه حقوق بشر کردستان- حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان و مدیر مدرسه‌ علوم دینی امام بخاری سنندج با انتشار نامه‌ای سرگشاده به مناسبت هفت وحدت از تداوم تبعیض علیه اهل سنت در ایران انتقاد کرد.

این روحانی برجسته کُرد که سالهاست از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران به دلیل فعالیت‌های مذهبی احضار و بازجويي شده است به مناسبت هفته وحدت در نامه‌ای سرگشاده به وضعيت تبعيض آميز اهل سنت در ايران انتقاد كرده است. وی در ابتدای این نامه در خصوص برگزاری «کنفرانس بین المللی وحدت» که هر سال با حضور علماي شعیه و سنی در هفته وحدت برگزار می‌شود، گفته است:« با بررسی سخن و عمل مسئولان و برگزارکنندگان کنفرانس هفته‌ وحدت در سی و چند سال گذشته، به خوبی متوجه تناقض میان قول و عمل آنان هستیم. چرا که اهل سنت ایران، نه تنها از بهره‌مندی از حقوق اندک خود که در اصل ١٢ قانون اساسی به آن تصریح شده، محروم هستند، بلکه مورد ظلم و تبعیض آشکار نیز قرار گرفته‌اند.»

وی در ادامه این نامه با اشاره به این كه «۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت ایران را اهل سنت» تشکیل می‌دهد از عدم انتخاب پيروان اهل سنت در مسئولیت‌های دولتی و نظامی همچون وزیر، معاونِ رئیس جمهور، استاندار، فرماندهی نیروی انتظامی، فرمانده‌ عالی رتبه ارتش، فرمانده‌ رده بالای سپاه پاسداران، و سفیر در کشورهای اسلامی از ابتدای انقلاب تاکنون انتفاد کرده است.

این روحانی برجسته اهل سنت کُرد با تاکید بر تداوم ظلم و تبعیض‌ علیه اهل سنت در جمهوری اسلامی به مورادی همچون «عدم تدریس زبان مادری در کنار زبان فارسی و عدم تشکیل دادگاه‌های ویژه روحانیت در مناطق اهل سنت» نيز اشاره کرده است.

وی در پایان این نامه خطاب به رهبر جمهوری اسلامی ايران نوشته است:« از ایشان می‌پرسم که چنانچه در حوزه‌ی قوهی مجریه و قوهی قضاییه، فرمان سال گذشته‌ جنابعالی، مورد کم لطفی قرار گرفته است، چرا حداقل در حوزه‌هایی که مستقیم زیرنظر خود شما اداره می‌شوند، کمترین اقدامی در جهت رفع این تبعیض‌ها صورت نگرفته است؟!»