یک زن زندانی محبوس در زندان خوی که آبان ماه سال ۹۵ به اتهام زنای محصنه بعد از شكايت همسرش بازداشت شده بود، از سوی شعبه یک دادگاه کیفری خوی به اعدام محکوم شده است.
هویت این زن محکوم به اعدام، زهرا درخشانی، متولد ۱۳۶۱، متاهل و ساکن خوی ذکر شده است که در ۱۹ آبان ماه سال ۱۳۹۵ به اتهام زنای محصنه به همراه یک شهروند دیگر اهل خوی بازداشت شده است.
یک منبع مطلع به پرونده این زن زندانی به شبکه حقوق بشر کردستان اظهار داشت که همسر این زن زندانی که جانباز و از اعضای بسیج سپاه پاسداران است به عنوان شاکی خصوصي در این پرونده در جلسه دادگاه حضور داشته است. با اين حال، علیرغم عدم پذیرش این اتهام از سوی اين دو نفر و نظر پزشکی قانونی مبنی بر رد هر گونه ارتباط جنسی بين آنها اما قاضی علی حسن زاده، رئيس شعبه یک دادگاه کیفری خوی که همزمان رئیس دادگستری شهرستان خوی نیز است تنها بر اساس آن چه كه به آن «علم قاضی» گفته مي‌شود رای به انجام زنای محصنه از سوی این دو داده و این زن زندانی را بعد از یک سال بازداشت به اعدام محکوم کرده است.
این منبع در ادامه عنوان کرد در حالی که مردی که همراه زهرا درخشانی بازداشت شده بود بعدها توانست با تودیع وثیقه از زندان آزاد شود اما پرونده زهرا درخشاني نیز با اعتراض وکیل تسخیری وي فعلا به دیوان عالی کشور ارجاع داده شده و تاکنون رای فرجام خواهی صادر نشده است.
گفتنی است که این زن زنداني هم‌اکنون در بند زنان زندان خوی به سر می‌برد.