محی الدین ابراهیمی

بازداشت: ۱۲ آبان ۱۳۹۶

اتهام: بغی 

حکم: اعدام

وضعیت: محبوس در زندان مرکزی ارومیه

محی الدین ابراهیمی، ۴۰ ساله، متاهل و اهل اشنویه در ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۶ در یکی از روستاهای شهرستان اشنویه  با تیراندازی نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران زخمی و بازداشت شده است. وی بعد از بازداشت به بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه منتقل شده و به اتهام عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کُرد مورد بازجویی و شکنجه شدید قرار گرفت.

این زندانی سیاسی به مدت دو روز در یکی از بیمارستان شهر ارومیه بستری شده و بعدا بدون تکمیل دوره درمان مجددا به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در ارومیه منتقل شده است. بعد از اتمام بازجویها در ۱۶ آ‌ذرماه ۱۳۹۷، نامبرده به زندان مرکزی ارومیه منتقل شده و به مدن ۶ ماه در بهداری زندان بستری شده است.
جلسه دادگاهی این زندانی سیاسی روز ۲۹ مردادماه ۱۳۹۷ در شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی شیخلو بدون حق داشتن وکیل تعیینی برگزار شده و روز یک مهرماه صدور حکم اعدام به اتهام عضویت در یکی از احزاب کُردی به وی رسما در زندان ابلاغ شده است.

در این حکم که نسخه‌ای از آن در هنگام ابلاغ در اجرای احکام زندان توسط این زندانی سیاسی روئیت شده است، صدور حکم اعدام تنها بر اساس علم قاضی صورت گرفته است.

پیشتر در سال ۸۹ به اتهام همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون کُرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و بعد از تحمل ۱۴ ماه حبس از زندان مرکزی ارومیه آزاد شده بود.

لازم به ذکر است یک برادر این زندانی سياسي محكوم به اعدام، به نام نورالدین ابراهیمی سال ۱۳۹۶ در هنگام کولبری توسط نیروهای مرزبانی ایران كشته شد.