بعد از گذشت چند روز از قتل یک کولبر در مرز نوسود از توابع استان کرمانشاه مشخص شد که وی علیرغم عدم حمل کالاي قاچاق از فاصله چند متری توسط یک سرباز مرزباني مورد هدف قرار گرفته و به قتل رسیده است.
یک شاهد عینی در گفتگو با شبکه حقوق بشر کردستان با بیان این كه عظیم احمدی، کولبری که روز ۱۱ مهرماه در منطقه صوفی جان شوشمی از توابع بخش نوسود توسط یکی از سربازان گروهان مرزبانی شوشمی به قتل رسید، در عصر آن روز جهت کمک به دیگر کولبران که از اقلیم کردستان در راه بودند، رفته است و در حالی که فاقد هر گونه بار بوده مورد هدف تیراندازی قرار گرفت.
به گفته این شاهد عینی، بعد از آن كه این کولبر با دو سرباز مرزبانی شوشمی مواجه می‌شود از آنها مي خواهد كه به وي تیراندازی نکنند اما در کمال ناباوری یکی از سربازان به نام “ی. ج” این کولبر را از فاصله ١٠ متری مورد هدف تیراندازی قرار داده و به قتل می‌رساند.
این منبع در ادامه اظهار داشت که این دو سرباز بعد از قتل این کولبر و رها کردن جسد وي، به پادگان مرزبانی شوشمی بازگشته و بعد از بازداشت ۲۴ ساعته، این سرباز با تودیع وثیقه آزاد و به هنگ مرزبانی پاوه منتقل شده است.

کمال قادریان – امید صالح پور

همچنین شامگاه ۱۳ مهرماه، نیروهای هنگ مرزی سردشت در نزدیکی روستای دیناران از توابع منطقه آلان شهرستان سردشت، کاروانی از کولبران را مورد شلیک مستقیم قرار داده که در نتیجه آن ٢ کولبر به نام‌های امید صالح پور٬ ۲۳ ساله و کمال قادریان، ۲۸ ساله به شدت زخمی شدند.
به دنبال مسدود شدن معابر مرزی کولبری در مرزهای اقلیم کردستان، ده‌ها هزار کولبر که دارای کارت کولبری بودند، بیکار شده و علیرغم خطرات جانی ناشی از کولبری غیرقانونی، اما از روی ناچاری به کولبری در مناطق کوهستانی روی آورده‌اند. در کنار مسدود شدن مرزها کشتار سیستماتیک کولبران و کاسبکاران مرزی طی چند ماه گذشته افزایش نگران کننده‌ایی داشته است و بر طبق آماری گردآوری شده توسط شبکه حقوق بشر کردستان تنها در ٣ ماه گذشته حداقل ۱۵ کولبر با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی ایران کشته شده و حداقل ۲۰ کولبر دیگر زخمی شده‌اند.
همچنین ۳ کولبر بر اثر انفجار مین و سقوط از ارتفاع جان باخته و ۱۷ کولبر هم بر اثر انفجار مین و يا سقوط از ارتفاع و تصادف مصدوم شده‌اند.