به دنبال انتفال رامین حسین پناهی، زانیار و لقمان مرادی به سلول انفرادی در زندان رجایی شهر کرج، وکلا و خانواده این زندانیان از خطر اجرای حکم اعدام این ۳ زندانی سیاسی محکوم به اعدام ابراز نگرانی می‌کنند.
آقای صالح نیکبخت وکیل این دو زندانی سیاسی کرد در گفتگویی با شبکه حقوق بشر کُردستان ضمن ابراز نگرانی از اجرای حکم اعدام آنها تایید کرد که در اوایل صبح روز چهارشنبه ۱٤ شهریورماه به دستور دستگاه اطلاعات، زانیار و لقمان مرادی به قرنطینه زندان رجایی شهر کرج منتقل شده‌اند. آقای نیکبخت در این گفتگو همچنین از اعلام اعتصاب غذای زانیار و لقمان مردادی و خطر جدی اجرای حکم اعدام ‌آن‌ها در طی چند روز آینده خبر داد. وی در این گفتگو، انتقال ناگهانی این دو زندانی سیاسی را به قرنطینه زندان و همچنین درخواست از خانواده هایشان جهت دیدار با آنها را از شواهد احتمالی اجرای حکم این دو نامبرده دانست.
وکیل این دو زندانی سیاسی کرد در ادامه این گفتگو ضمن ناعادلانه دانستن این حکم و وجود اسناد و مدارکی دال بر بی‌گناهی زانیار و لقمان مرادی در روز حادثه (ترور فرزند امام جمعه مریوان) از ملاقات ۵ دقیقه‌ای مادر زانیار و پدر لقمان مرادی با فرزندان خود در روز جمعه ۱٦ شهریور در زندان رجایی شهر کرج خبر داد.
آقای صالح نیکبخت که پرونده این دو زندانی سیاسی کرد را از سال ۹۳ بر عهده گرفته‌ است درباره جزئیات پرونده آنها به شبکه حقوق بشر کردستان اظهار داشت که در ۲۲ اردیبهشت ماه ۸۸ و پس از سفر رهبر ایران به استان کردستان و شهرستان مریوان، پسر امام جمعه مریوان همراه با دو نفر دیگر ترور شد. در این دوره، فعالیت گروه های سلفی در این مناطق افزایش پیدا کرده بود و پسر ترور شده امام جمعه نیز ارتباط نزدیکی با این گروه ها داشت.

بر اساس شواهد و مدارک موجود در روز حادثه که در غروب تیر ماه سال ۸۸ اتفاق افتاده است زانیار و لقمان مردای در مریوان حضور نداشته‌اند. زانیار در آن زمان نوجوانی بیش نبوده و به تازگی به سن بلوغ رسیده بود. لقمان هم در منطقه «سروآباد» که در ٤٥ کیلومتری مریوان واقع شده است مشغول کار بر روی جرثقیل بوده و طبق اسناد موجود در این ساعت هیچ یک از آنها در مریوان حضور نداشته اند. ولی بنا به دلایلی چون فعالیت‌های سیاسی پدر زانیار مرادی و عضویت وی در یکی از احزاب مخالف کرد و همچنین بازداشت ۴ ماهه لقمان در گذشته باعث دستگیری این دو در سال ۸۸ به جرم قتل پسر امام جمعه مریوان شد. مدتی پس از دستگیری، زانیار و لقمان مرادی بنا به دلایلی که من نمی‌خواهم به آن اشاره‌ای داشته باشم مسٸولیت این قتل را به عهده می‌گیرند و وادار به امضای برگه‌هایی می‌شوند که در نهایت به صدور حکم اعدام‌شان منجر می‌شود.
صالح نیکبخت در ادامه اظهار داشت که در جریان رسیدگی و به عهده گرفتن پرونده زانیار و لقمان مرادی نسبت به عدم گزارش بازسازی صحنه «قتل» اعتراض کردم و گفتم که این پرونده در شرایطی رسیدگی می‌شود که گزارش بازسازی صحنه قتل وجود ندارد و اگر چنین قتلی واقع شده باشد وجود چنین گزارشی جهت اثبات آن لازم است.
در پرونده لقمان و زانیار مرادی ادعا شده است که آنها اسلحه‌ای را در آن سوی مرز تحویل گرفته‌اند و پس از انجام ترور آن را در دریاچه زریبار مریوان انداخته‌اند. نسبت به این نکته اشاره کردم در نقطه‌ای که ادعا می‌شود این اسلحه را به دریاچه زریبار انداخته‌اند امکان پیدا شدن آن وجود دارد. دادگاه در این مورد گزارش من را قبول کرد و به دلیل نقص تحقیقات در پرونده و پس از تایید دادسرای اجرایی تهران، دستور ارجاع مجدد این پرونده را به دادسرای مریوان صادر کرد. ولی پس از نزدیک به ۴ سال آن طور که مشاهده می‌شود نتیجه به سرانجامی مشخص نرسید و اکنون هر حکمی که در مورد این دو زندانی سیاسی صورت بگیرد حکمی ناعادلانه، مبهم و غیر قانونی است.
انتقال زانیار و لقمان مرادی به قرنطینه زندان رجایی شهر کرج درحالی است که که رامین حسین‌پناهی در روز دوشنبه ٥ شهریورماه با ضرب و شتم به سلول انفرادی منتقل شده است. پس از آن رامین حسین‌پناهی اقدام به دوختن لب‌های خود کرده و اعلام کرده است تا زمانی که به خواسته های خود نرسد کماکان به اعتصاب غذایش ادامه خواهد داد.

امجد حسین‌پناهی در گفتگو با شبکه حقوق بشر کُردستان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت نامبرده اظهار داشت که از روز سه‌شنبه که آخرین ملاقات با رامین صورت گرفته است خبری از سلامتی و وضعیت او در دست نیست. در روز سه‌شنبه ۱٥ شهریورماه ویدیویی پخش شد که مادر رامین حسین‌پناهی زندانی سیاسی کرد از وضعیت وخیم جسمی و روحی فرزندش خبر داد.
لازم به ذکر است که رامین حسین‌پناهی جهت اجرای حکم اعدام در ۲۲ مرادماه امسال بدون اطلاع قبلی به وکیل و خانواده و تحت تدابیر شدید امنیتی از زندان مرکزی سنندج به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بود.