یک منبع آگاه به شبکه حقوق بشر کُردستان گفت:« در پی برگزاری مراسم نوروز در روز شنبه ۲۹ اسفندماه در روستای ” قصریان ” از توابع سنندج، موج بازداشت و احضار شهروندان و فعالین کُرد از سوی نیروهای امنیتی  همچنان ادامه دارد. »

به گفته‌ی این منبع، « روز چهارشنبه ۱۱ فروردین ماه میعاد احمدی از فعالین مدنی اهل سنندج، توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد و بعد از ۲۴ ساعت بازجویی در بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج به زندان مرکزی این شهر منتقل شده است. همچنین ساد خبری اطلاعات سنندج اقدام به احضار سهیلا محمدی از فعالین مدنی سنندجی کرده‌اند. »

این منبع در ادامه افزود: « تاکنون ۱۰ نفر از بازداشت شدگان بعد از بازجویی اداره اطلاعات در خصوص برگزاری مراسم نوروز به صورت موقت آزاد شده‌اند و تنها میعاد احمدی همچنان در بازداشت بسر می‌برد.»

این منبع در پایان افزود: « صبح روز ۲۹ اسفندماه انور ساعدموچشی، وکیل دادگستری و زندانی سیاسی سابق در منزل خویش در شهر سنندج بازداشت و در شب همانروز بعد از بازجویی از ستاد خبری اداره اطلاعات آزاد شد. همچنین شب ۲۹ اسفند ماه فواد محمدی، سارا میلانی، لادن سهرابی و شهلا وکیلی بازداشت و روز ۷ فروردین ماه با تودیع وثیقه ۱۵ و ۲۰ میلیونی آزاد شدند. روز ۲ فروردین نیز جهانگیر، جهانبخش و مختار وکیلی از اعضای خانواده زندانی سیاسی اعدام شده کُرد، فرهاد وکیلی که در ۲ فروردین ماه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند بعد از ۴۸ ساعت بازداشت از بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج آزاد شدند. در ادامه موج این بازداشتها همچنین روز چهارشنبه ۵ فروردین ماه دو فعال دیگر کُرد به نام مسعود محمدی و اکبر گویلی بازداشت و بعد از دو روز با تودبع وثیقه ۱۵۰ میلیونی آزاد شدند. بنابه اخبار دریافتی مسعود محمدی در زمان بازداشت از سوی بازجوهای امنیتی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.  »

روز شنبه ۲۹ اسفند ماه در روستای ” قصریان ” از توابع سنندج مراسم نوروز که با حضور چند هزار نفری و با شرکت مادران آشتی و خانواده تعدادی از جانباختگان کُرد صورت گرفته بود، بدون هیچ مشکلی برگزار شد و به دلیل حضور گسترده مردم، نیروهای امنیتی قادر به دخالت در این مراسم نشدند. بعد از پایان این مراسم نیروههای امنیتی در جاده این روستا به سنندج مستقر شده و اقدام به بازرسی و تفتیش خودروهای شهروندان کرده و بعد از ضرب و شتم تعدادی از شرکت کنندگان و شلیک گاز اشک‌اور، موج بازداشت شرکت کنندگان در این مراسم آغاز شده است.